Nyttiga tips!

Ryttarens kroppsmedvetenhet För att vi ska kunna kommunicera på ett tydligt sätt med hästen måste vi veta var vi har våra kroppsdelar när vi sitter i sadeln. Ett bra sätt att hitta kontrollen är att börja utan häst: sitt på en hård stol och känn sittbenen (båda fötterna skall vara stadigt i golvet med ca axelbredd mellan). Testa sedan vad som händer när du tex viker dig i sidan, tappar magen (kurar), lutar för mkt framåt-bakåt. Var hela tiden nogrann med att hitta "den rätta positionen" mellan de felaktiga. Be gärna någon stå framför/bakom för att hjälpa dig att hitta positionen när du är helt rak i axlar/höfter, det kan vara svårt att känna.
När detta känns ok så prova att: dra tillbaka en axel och känn efter vad som händer med den diagonala höften - den skjuts fram och vad händer med samma sittben? (samma sida som höften). Detta är mycket bra att använda sig av till häst när man hamnar på utsidan på böjda spår.
Kroppskontroll är en förutsättning för att din häst ska kunna utföra de uppgifter du ber den om. Om du har din vikt på höger sida och begär att hästen ska svänga till vänster, hur ska hästen kunna utföra en bra sväng då? Prova att packa 6-7 kg som endast ligger på ena sidan i en ryggsäck och se hur du måste kompensera det för att kunna gå rakt fram, svänga m m.

Ryttarens kroppsmedvetenhet del 2
 En bra övning att använda: lägg en bom mitt på ridbanan längs med meddellinjen. Rid på stora åttvolten, över bommen, rid rakt ca 5 m före (gärna efter bommen också) för att få bra med tid att förbereda nya varvet. Börja i skritt och känn noga efter att du byter sittben över bommen, likadant i trav. Tänk på att inner höft ska fram, dra tillbaka ytteraxeln och att då ytterskänkel följer med lite bakåt. När du sedan gör detta i galopp så blir det ett byte över bommen, gör bytet med minimala hjälper så som jag beskriver ovan. Undvik att kasta överlivet. Får du hästen att byta i balans, följa vägen och att du sitter kvar i en bra position så har du en bra kroppsmedvetenhet!

Är hästen på sina bakben efter hinder?. Gör en enkel koll om du har hästen i balans efter hinder genom att sätta upp ett hinder i början av långsidan och börja med 3 travbommar på kortsidan efter. Hoppa hindret i galopp och bryt av till trav med avsikten att hästen skall vara i bra balans över trav bommarna. Flytta sedan travbommarna in på långsidan så de kommer närmare hindret, ha som mål att kunna ha bommarna ca 20 m efter hindret. Sträva efter att få ett balanserat avbrott, där hästen bjuder framåt för skänkeln och är bärig över bommarna. Blir hästen hängande i din hand, stark och springig efter avbrottet så måste du vara tydligare med att den ska vara på sina bakben. En halt med ryggning eller att höja handen ordentligt precis i avbrottet kan vara lämpligt.

Konditionsträning. Hästar har en fantastisk förmåga till återhämtning, blir den trött vid arbete så kommer den snabbt igång igen efter ett kortare skrittpaus. Ändå - för att öka hästens förmåga att arbeta längre och intensivare stunder utan att få mjölksyra bör man göra enklare konditionsarbete.  Galoppträning bör minst ligga runt 350 m/min, det är snabbare än arbetsgalopp (ca 250 m/min). Antalet minuter ökas på vartefter, lämpligt att börja på om hästen är i gång men inte konditionstränad tidigare är ca 5 min, ha koll på klockan eller sträckan så du kan öka upp försiktigt.  Var uppmärksam och avbryt om hästen känns för trött.
Ska hästen gå fälttävlan så är det bra att rida i tävlingstempot så du får koll på tempot. Att göra intervalljobb i högre tempo bör man göra om man ska starta högre klasser i fälttävlan. Med en lite sävligare häst kan det vara bra att avsluta sista 15 s med att öka upp så mycket den orkar galoppera för att "väcka" den.

Om du själv blir trött vid detta arbete är det dags att tänka på den egna konditionen!


Undrar du något, skicka gärna en fråga